Jinekomasti

Jinekomasti Nedir?

Gelişme çağındaki erkeklerde hormonal değişimler sonucu meme dokusunda tek ya da çift taraflı bir miktar büyüme olmasına tıp dilinde “jinekomasti” denir.

Jinekomasti erkek nüfusunun %40-60sinda gözlenen bir sorundur. Erkeklerin vücutlarını kadınlaştırdığı için ruhsal durumlarını kötü yönde etkiler. Jinekomasti sıklıkla vücuttaki östrojen (kadınlık hormonu) seviyesinin yükselip testosteron (erkeklik hormonu) seviyesinin düştüğü durumlarda ortaya çıkar.

Şişmanlığa bağlı olarak ortaya çıkan ve meme bezinde büyüme olmaksızın yağlanma nedeni ile memenin büyük gözükmesi durumun yalancı jinekomasti denilir. Yalancı jinekomasti de çok yaygın karşılaşılan bir sorundur.

Jinekomasti belirtileri arasında meme bezinin sert olması ve büyümeyerek düğme gibi kalması, meme boyutlarının farklı olması, memede kadın göğsüne benzer şekilde büyüme hatta ileri düzeyde sarkmalar olması sayılabilir.

Jinekomastinin tipleri arasında:

• Yağ dokusunun artmasına bağlı meme büyümesi: Yağlı tip jinekomasti
  • Meme dokusunun artmasına bağlı meme büyümesi: Glandüler tip jinekomasti
  • Yağ ve meme dokusunun birlikte artmış olduğu meme büyümesi: Yağlı glandüler tip jinekomasti

Jinekomasti tedavisinde, memedeki fazlalık dokunun cerrahi olarak ya da liposuction yöntemi ile uzaklaştırılması olmak üzere iki temel yaklaşım vardır.

Jinekomastisi olan hastaların büyük bölümünde tek başına liposuction ile yeterli sonuç almak mümkündür. Yağ dışında meme dokusu da fazla ve yoğun olan hastalarda ultrasonic liposuction (VASER) kullanılabilir. Bunun yeterli olmadığı durumlarda meme başının çevresinden yapılan kısa bir kesi ile fazla meme dokusu çıkarılır. Deri fazlası olan ve meme başı sarmış olan hastalarda ise iz meme başının çevresinde kalacak şekilde deri çıkartılır. Erkek hastalarda mecbur kalmadıkça başka bir iz bırakmamaya dikkat edilir.

Jinekomasti ameliyatı öncesinde ilk olarak jinekomastinin sebebi anlaşılmalıdır. Hastada hormon bozukluğu olduğu düşünülüyorsa öncelikle bir Endokrinoloji Uzmanı tarafından değerlendirilir. Hormon tetkikleri yapılır. Eğer bir bozukluk varsa buna yönelik tedavi yapılır. Ergenlik döneminde oluşan jinekomastilerde genellikle beklemek yeterlidir. Bunların büyük bölümü birkaç yıl içerisinde düzelir.

Jinekomasti ameliyatı genel anestezi altında ve ameliyathane ortamında gerçekleştirilir. Ameliyat yapılacak işleme bağlı olmak üzere 1-2 saat sürmektedir.