Jinekomasti

Jinekomasti Nedir?

Gelişme çağındaki erkeklerde hormonal değişimler sonucu meme dokusunda tek ya da çift taraflı bir miktar büyüme yaşanmasına tıp dilinde “Jinekomasti” denir.

Jinekomasti, erkek nüfusunun yüzde 40-60‘ında gözlenen bir sorundur. Erkeklerin vücutlarını kadınlaştırdığı için, ruhsal durumlarını kötü yönde etkiler. Jinekomasti, sıklıkla vücuttaki östrojen (kadınlık hormonu) seviyesinin yükselip testosteron (erkeklik hormonu) seviyesinin düştüğü durumlarda ortaya çıkar. Bu durum bebeklerde, ergenlerde ve yaşlılarda fizyolojik olarak ortaya çıkar. Ergenlerin yüzde 40’ında, yaşlı erkeklerin ise yüzde 35’inde Jinekomasti gözlenir. Ergenlik döneminde görülen Jinekomasti’lerin büyük kısmı birkaç yıl içerisinde ortadan kaybolur.

Bunun dışında çeşitli hormon bozukluklarında, başta akciğer kanseri olmak üzere bazı kanser türlerinde, AIDS gibi sistemik hastalıklarda Jinekomasti gözlenebilir. Çeşitli kalp ilaçları, kanser ilaçları, hormon içeren ilaçlar ve uyuşturucular da Jinekomasti’ye neden olabilir.

Şişmanlığa bağlı olarak ortaya çıkan ve meme bezinde büyüme olmaksızın yağlanma nedeni ile memenin büyük gözükmesi durumuna “Yalancı Jinekomasti” denir. “Yalancı Jinekomasti”de çok yaygın karşılaşılan bir sorundur.

Jinekomasti belirtileri arasında meme bezinin sert olması ve büyümeyerek düğme gibi kalması, meme boyutlarının farklı olması, memede kadın göğsüne benzer şekilde büyüme hatta ileri düzeyde sarkmalar olması sayılabilir.

Jinekomasti ameliyatı öncesinde ilk olarak Jinekomasti’nin sebebi anlaşılmalıdır. Hastada hormon bozukluğu olduğu düşünülüyorsa öncelikle bir Endokrinoloji uzmanı tarafından değerlendirilir. Hormon tetkikleri yapılır. Eğer bir bozukluk varsa buna yönelik tedavi uygulanır. Ergenlik döneminde oluşan Jinekomastiler’de genellikle beklemek ve izlemeye almak yeterlidir. Bunların büyük bölümü birkaç yıl içerisinde düzelir.

Jinekomasti Tedavisine Yaklaşım

• Cerrahi: Memedeki fazlalık dokunun cerrahi operasyonla çıkartılması
  • Liposuction: Memedeki fazlalık dokunun Liposuction yöntemi ile uzaklaştırılması

Jinekomasti’si olan hastaların büyük bölümünde tek başına Liposuction ile yeterli sonuç almak mümkündür. Yağ dışında meme dokusu da fazla ve yoğun olan hastalarda Vaser Liposuction kullanılabilir. Bunun yeterli olmadığı durumlarda meme başının çevresinden yapılan kısa bir kesi ile fazla meme dokusu çıkarılır. Deri fazlası olan ve meme başı sarkmış olan hastalarda ise iz meme başının çevresinde kalacak şekilde deri çıkartılır.

ENDİKASYON

• Meme bezi sert ve büyük düğme gibiyse
  • Meme boyutları farklıysa
  • Memede kadın göğsüne benzer şekilde büyüme varsa
  • Orta veya daha büyük memesi olup memelerinde sarkma varsa

ÖNEMLİ ÖZELLİKLER

• Genel anestezi altında uygulanır
  • Ameliyat ortalama 1 saat sürer
  • Aynı gün eve dönülebilir
  • Yaklaşık dört hafta korse ile desteklenir

AVANTAJLAR

• Ameliyat sonrasında göğüsler eşit, düz ve genç görünür
  • Meme başında görünmeyen bir iz olur

Tek tedavisi cerrahi yöntemlerdir ve başka yöntemler kullanılarak tedavi etmek mümkün değildir. Ameliyatı oldukça basittir ve operasyon deneyimli bir cerrah tarafından yapılırsa başarılı bir sonuç alınabilir.
Şişmanlıkla birlikte oluşan yağlanmaya bağlı meme büyümesi, genellikle kilo verince düzelmez.
Çok hafif bir ağrı dışında neredeyse olmaz. Bu durum ise kas gevşetici ve basit ağrı kesicilerle rahatlıkla geçebilir.
İlk ay yürüyüş ve hafif koşular yapılabilir. Vücudu zorlayacak hareketlerden ve ağır sporlardan özellikle ilk ay kaçınılmalıdır. Vücut geliştirme gibi sporlara ilk ay bittikten sonra başlanmalıdır.
Jinekomasti ameliyatı sonrası ciltte herhangi bir sarkma olmaması ve istenilen sonuca kolayca ulaşılabilmek için 4 hafta süreyle korse, yani özel bir atlet kullanmak gerekir.
Erkeklerde meme büyümesi ameliyatında hem meme dokusu hem de yağ dokusu alındığı için bir daha tekrarlamak gerekmez. Sadece aşırı miktarda kilo alındığı zaman memede bir miktar büyüme olur.
Hasta, jinekomasti ameliyatı sonrası birkaç saat içinde taburcu edilebilir. Hemen ertesi gün iş ve sosyal yaşamına dönebilir.
Tüm ameliyatlarda olduğu gibi, Jinekomasti ameliyatlarında da ameliyattan üç hafta öncesinde sigarayı bırakmak gerekmektedir. Son bir haftada aspirin gibi kanı sulandırabilecek ilaçlardan ve benzeri maddelerden uzak durulmalıdır.Kullanılmaması gerekenler: • Apranaks, Voltaren, Vermidon gibi ağrı kesiciler (ağrı kesici gerektiğinde Minoset, Novalgin kullanılabilir) • Ginseng, ginko biloba, co-enzim Q, C / E / K vitamini gibi maddeler içeren multivitamin hapları, • Yeşil çay, keten tohumu, kiraz sapı, domates çekirdeği içeren bitkisel ürünler • Tüm zayıflama ürünleri • Ameliyattan önceki 3 gün boyunca kabızlığa yol açabilecek gıdalardan kaçınılmalı, sebze yemekleri ve hazmı kolay besinler tüketilmelidir.
Ameliyat sonrası ilk günler memeler ödemli ve sert olur, morluklar oluşabilir. Morluklar, ilk haftanın sonunda geçer. Şişlik ve sertlik, ilk 3 hafta belirgin olur. Üçüncü haftadan sonra şişlikler süratle geriler. Memeler tam şekillerini ancak 3’üncü ayda alır. Ödemin inmesini hızlandırmak için lenf direnajı, radyofrekans gibi işlemler 3’üncü haftadan sonra uygulanabilir. Sonraki kontroller özel bir durum olmadıkça 3’üncü hafta, 3’üncü ay, 6’ncı ay ve 1’inci yılın sonunda yapılır.
Hastanın kilo alması durumunda göğüslerinde bir miktar büyüme olabilir, ancak hiçbir zaman ameliyat öncesindeki durumuna geri dönme durumu oluşmaz.