Jinekomasti

Jinekomasti Nedir?

Gelişme çağındaki erkeklerde hormonal değişimler sonucu meme dokusunda tek ya da çift taraflı bir miktar büyüme olmasına tıp dilinde “jinekomasti” denir.

Jinekomasti erkek nüfusunun %40-60sinda gözlenen bir sorundur. Erkeklerin vücutlarını kadınlaştırdığı için ruhsal durumlarını kötü yönde etkiler. Jinekomasti sıklıkla vücuttaki östrojen (kadınlık hormonu) seviyesinin yükselip testosteron (erkeklik hormonu) seviyesinin düştüğü durumlarda ortaya çıkar.

Şişmanlığa bağlı olarak ortaya çıkan ve meme bezinde büyüme olmaksızın yağlanma nedeni ile memenin büyük gözükmesi durumun yalancı jinekomasti denilir. Yalancı jinekomasti de çok yaygın karşılaşılan bir sorundur.

Jinekomasti belirtileri arasında meme bezinin sert olması ve büyümeyerek düğme gibi kalması, meme boyutlarının farklı olması, memede kadın göğsüne benzer şekilde büyüme hatta ileri düzeyde sarkmalar olması sayılabilir.

Jinekomastinin tipleri arasında:

• Yağ dokusunun artmasına bağlı meme büyümesi: Yağlı tip jinekomasti
  • Meme dokusunun artmasına bağlı meme büyümesi: Glandüler tip jinekomasti
  • Yağ ve meme dokusunun birlikte artmış olduğu meme büyümesi: Yağlı glandüler tip jinekomasti

Jinekomasti tedavisinde, memedeki fazlalık dokunun cerrahi olarak ya da liposuction yöntemi ile uzaklaştırılması olmak üzere iki temel yaklaşım vardır.

Jinekomastisi olan hastaların büyük bölümünde tek başına liposuction ile yeterli sonuç almak mümkündür. Yağ dışında meme dokusu da fazla ve yoğun olan hastalarda ultrasonic liposuction (VASER) kullanılabilir. Bunun yeterli olmadığı durumlarda meme başının çevresinden yapılan kısa bir kesi ile fazla meme dokusu çıkarılır. Deri fazlası olan ve meme başı sarmış olan hastalarda ise iz meme başının çevresinde kalacak şekilde deri çıkartılır. Erkek hastalarda mecbur kalmadıkça başka bir iz bırakmamaya dikkat edilir.

Jinekomasti ameliyatı öncesinde ilk olarak jinekomastinin sebebi anlaşılmalıdır. Hastada hormon bozukluğu olduğu düşünülüyorsa öncelikle bir Endokrinoloji Uzmanı tarafından değerlendirilir. Hormon tetkikleri yapılır. Eğer bir bozukluk varsa buna yönelik tedavi yapılır. Ergenlik döneminde oluşan jinekomastilerde genellikle beklemek yeterlidir. Bunların büyük bölümü birkaç yıl içerisinde düzelir.

Jinekomasti ameliyatı genel anestezi altında ve ameliyathane ortamında gerçekleştirilir. Ameliyat yapılacak işleme bağlı olmak üzere 1-2 saat sürmektedir.

Tek tedavisi cerrahi yöntemlerdir ve başka yöntemler kullanılarak tedavi etmek mümkün değildir. Ameliyatı oldukça basittir ve operasyon deneyimli bir cerrah tarafından yapılırsa başarılı bir sonuç alınabilir.
Şişmanlıkla birlikte oluşan yağlanmaya bağlı meme büyümesi, genellikle kilo verince düzelmez.
Çok hafif bir ağrı dışında neredeyse olmaz. Bu durum ise kas gevşetici ve basit ağrı kesicilerle rahatlıkla geçebilir.
İlk ay yürüyüş ve hafif koşular yapılabilir. Vücudu zorlayacak hareketlerden ve ağır sporlardan özellikle ilk ay kaçınılmalıdır. Vücut geliştirme gibi sporlara ilk ay bittikten sonra başlanmalıdır.
Jinekomasti ameliyatı sonrası ciltte herhangi bir sarkma olmaması ve istenilen sonuca kolayca ulaşılabilmek için 4 hafta süreyle korse, yani özel bir atlet kullanmak gerekir.
Erkeklerde meme büyümesi ameliyatında hem meme dokusu hem de yağ dokusu alındığı için bir daha tekrarlamak gerekmez. Sadece aşırı miktarda kilo alındığı zaman memede bir miktar büyüme olur.
Hasta, jinekomasti ameliyatı sonrası birkaç saat içinde taburcu edilebilir. Hemen ertesi gün iş ve sosyal yaşamına dönebilir.