Tetik Parmak

Parmak hareketleri sırasında parmakların takılması ve parmaklarda ağrı hissi yaratan duruma tetik parmak hastalığı denir. Hastanın parmağında ani kitlenme görülür ve kitlenen parmağı düzleştirmek oldukça zordur.

Tetik parmak el cerrahisinin sık rastlanan sorunlarından biridir.

Tetik Parmak Nasıl Oluşur ?

Tetik parmak hastalığının oluşum mekanizması halen tam olarak bilinmemektedir ancak hastalığın seyri gayet iyi bilinmektedir. Parmakları büken tendonlar avuç içerisinde özel makaraların içinden geçer. Bu makaraların kalınlaşıp daralması ya da tendonun bölgesel olarak kalınlaşması bu rahatsızlığa neden olur. Tendon, daralmış makarada sıkışır ve parmak bükülme hareketi sırasında takılır. Zorlanma ile sıkışan tendon daralan kanaldan kurtulur ve parmak açılır. Bu problem başladıktan sonra parmağın kullanılması genellikle buradaki yapıların daha fazla şişmesine yol açar. Ve tablonun ağırlaşmasına neden olur. Bazen tam takılma ve parmak kilitlenmeleri de oluşabilir.

Hangi Yaş Aralığında Sıkça Görülür ?

Farklı yaş gruplarında görülebilir. Nedeni çoğu zaman saptanamaz, ancak erişkinlerde parmak kullanma özellikleri ve bazı sistemik hastalıklarla (Romatoid artrit, Gut, Diabet, Diyaliz Hastaları) ilişkilendirilebilir.

Tetik Parmak Olduğumuzu Nasıl Anlarız ?

Önce avuç içinde ya da başparmak kaidesinde şüpheli ağrılar başlar. Tipik bulgusu, parmak kapatıldıktan sonra, açmaya yeltenildiği zaman parmağın takılması, açmak için daha fazla güç sarf edildiği zaman ise bir atma sesiyle birlikte “tık sesi” boşalarak açılması, yani tetiklenmesidir. Tendonlar akşam uyurken oldukça yumuşaktır. Parmaklar normal pozisyonda, yani yarı kapalı durumdadır. Zamanla özellikle sabahları parmakta takılmalar başlar ancak bir süre sonra geçer. Hastalığın ilerlemesi ile birlikte takılmalar belirgin hale gelir ve ağrılıdır.

Röntgen İle Tanı Konulamıyor Mu ?

Bu hastalığın tanısında röntgenin yeri yoktur. Doktorunuz yaptığı muayene ile parmağı inceler, ele gelen şişlik, kitle, nodülleri tespit eder. Tedavi edilmezse tendon kopmasına kadar gidebilir.

Tetik Parmak Nasıl Tedavi Edilir ?

Tedavinin amacı şişliği indirmek ve yakalama hareketini sağlamaktır.

*Akut Dönem Tedavi

Şişliği gidermeye yönelik Aspirin ya da İbuprofen gibi ilaç tedavisi, istirahat amaçlı parmak atelleri oluşturur. Ani ve yeni başlayan vakalarda uygundur.

*Subakut Dönem Tedavi

Bu aşamada (3 hafta ile 3 ay) içinde genelde ağrı ve sabah sertliği gibi yakınmalardan bahsedilmektedir, parmağın kilitlenmeye başlaması çok daha geç başlayabilir. Eğer şikayetler gerilemez ise ikinci aşamada tendonun kalınlaşmış bölgesine lokal kortizon enjeksiyonu yapılır. Bu tedavinin getirdiği rahatlama hastadan hastaya değişik olup birkaç haftadan birkaç aya uzanan bir dönemdir. Fakat steroid’in tendon yapılarına uzun vadede verdiği zararlardan dolayı çok kullanmıyor. Bu uygulamayla geçici bir rahatlık sağlanabilir. Fakat lokal enjeksiyonlarla kalıcı tedavi sağlanamamaktadır.

*Kronik Dönem Tedavi

Uzun süren (3 aydan fazla) ve medikal tedavi ile yanıt alınamayan olgularda (Diabetli, romatizmal hastalığa bağlı ya da diyaliz hastalarında, kronik vakalarda) sıkışmaya neden olan makara sisteminin cerrahi olarak gevşetilmesi gerekir. Tedavinin amacı parmağın takılmasını engelleyerek, hareketi esnasındaki rahatsızlık hissini ortadan kaldırmaktır.

Tetik Parmak Ameliyatı Nasıl Yapılır ?

* Kapalı (Perkütan) Teknik

Tetik parmak tedavisinde perkütan cerrahi teknik, etkin ve kolay bir gevşeme sağlaması ve komplikasyon riskinin az olması nedeniyle tercih edilebilecek bir yöntemdir. Cerrahi girişim turnikesiz olarak, lokal anestezi altında yapılır. Insizyon hattına insülin enjektörü ile lokal anestezik madde uygulanır. Uygun iğneler kullanılarak makaralar serbestleştirilir. Tüm hastalarda ameliyat sırasında, gevşetme işlemi sonucu parmak hareketlerinin rahatça yapılıp yapılmadığı kontrol edilir. El yumuşak sargıya alınır ve serbest parmak hareketlerine hemen başlanır. Perkütan cerrahide teorik olarak sinir hasarı riskinin fazla olduğu kabul edilir.

* Açık Teknik

Ameliyat avuç içinde küçük bir kesi ile lokal anestezi altında gerçekleştirilir. Ameliyat sırasında tendon kılıfı etrafında yakın seyreden damar sinir yapılarının korumaya alınması önemlidir. Hastalığın olduğu bölgeye bir iki cm’lik kesik ile tendonun takıldığı tünel genişletilir. Yapılan insizyona tek bir cilt dikişi konularak el yumuşak sargıya alınır. Bu cerrahi müdahale sonrasında hastalar parmaklarını rahatlıkla oynatabilmektedirler.