Ganglion ve El Bileği Kistleri

Ganglion kistleri genelde el bileğinin sırt bölümünde (dorsal yüz) bazen de iç bölümünde veya baş parmak ve parmakların eklemleştiği alanlarda yada parmakların dip noktalarında görülebilirler. Orta sertlikte genelde ağrısız şişliklerdir. Zararsız kistleridir ve zaman içerisinde kendiliğinden kaybolacaklardır.

Ganglion eklem içerisinde yer alan kemik ve kas dokularının arasında bulunan bağ dokusundan kaynaklanarak şişlik görüntüsü ile karşımıza çıkar. Bu şişliğin içerisinde yoğun, kaygan eklem sıvısı ile aynı özellikte bir materyal bulunur. Genel bir kural olarak hareketliliğinizin artması ile bu şişlik büyür ve tam tersi hareketliliğinizin azaldığı dönemlerde bu şişlik küçülür.

Hastalığın Sebepleri Nelerdir ?

Ganglionların oluşum mekanizmasını başlatan sebepler bugün için halen bilinmemektedir. Kadınlar da erkeklerden daha sık olarak görülür. Genç bayanlarda, sık klavye kullananlarda, dantel işi ile meşgul olanlarda ve jimnastik yapanlar arasında daha sık görülmektedir.

Hastalığının Belirti ve Bulguları Nelerdir ?

Yer kaplayan kitle olmalarından dolayı sinir ve tendon gibi komşu dokulara bası yaparak ağrılı olabilirler. İlginç olarak büyük ganglionlar genellikle ağrılı olmazken, sıklıkla küçük ganglionlar ki bunlara gizli ganglionlarda denir, el bileğinde eklem arasına girerek ağrılı olabilirler. Küçülüp büyüyebilen, bazen yeşil mercimek bazen nohut bazen de daha büyük muhtelif boyutlarda olabilir. Aktif elde genellikle büyük olmaya meyillidir, dinlenme ile küçülebilir.

Teşhis noktasında hekim el ile muayene eder. Işık kaynağı ile şeffaflık değerlendirilir. Ayırıcı tanı açısından kemik tümörlerini ekarte etmek için röntgen çekilir. Çektireceğiniz bir film ve tetkikler ile bu olayın romatizmal hastalığa bağlı eklem bozukluğundan yada bir kemik tümöründen kaynaklanıp kaynaklanmadığı araştırılacaktır.

Hastalığının Tedavi Seçenekleri Nelerdir ?

Tedavinin birinci aşamasını konservatif yöntemler oluşturur. Ganglion tümörlü bir yapı olmadığı için ve zaman içerisinde kendiliğinden kaybolabileceği için kontrol altında belli bir süre beklenebilir. Aktivite ile ganglion boyu artacağı için, bunun sonrasında sinir basısına bağlı ağrı gelişebileceği için bir el bilekliği veya alçı tespiti ile takip önerilebilir. Bu esnada ganglion küçülebilir belki de kaybolabilir. Ağrı azaldığında veya ganglion küçüldüğünde el bileği hareket açıklığını arttırmaya yönelik bir tedavi başlanır.

Aspirasyon: Ganglionun ağrıya yol açtığı durumlarda veya hareket kısıtlılığı yaratacak kadar büyüdüğünde, ganglion içindeki sıvı “aspirasyon” adı verilen bir işlem ile dışarı çekilebilir. Ancak bu işlem esnasında sıvının çok yoğun olması sebebiyle sıvı dışarı alınamayabilir.

Yukarıda anlatılan tedavi yöntemleri sonrasında ganglionun verdiği hareket kısıtlılığı ve ağrı giderilemediği zaman ganglionun cerrahi olarak çıkarılması gerekir. Ancak unutulmaması gereken nokta bu işlemin ardından ganglionun tekrarlayabileceğidir. Bu işlem sonrasında birkaç gün için ağrı, şişlik gibi problemler ile karşı karşıya kalınabilir.