Yanıkta Hayat Kurtaran 3 Müdahale

Çocukların kendi başlarına hareket etmeye ve yürümeye başladıkları dönemlerinden itibaren öğrenme isteği ve merak dürtüsüyle birçok nesneye el atmaya çalıştıklarını gözlemleriz. Böylece tehlikeli ev kazaları yaşanma olasılığı da artıyor ne yazık ki. Bunlardan en kötüsü de yanma ile sonuçlanan kazalar. Maslak Acıbadem Serdar Eren Kliniği’nde Plastik,Estetik ve Rekonstrüktif Cerrahi Uzmanı olarak görev yapmakta olan Op. Dr. Evrim Uçkunkaya, yanma vakalarında yapılması gereken ilk müdahaleyi ve yapılabilecek estetik operasyonları anlattı.

“Bize gelen vakalar en çok çaydanlıklardan dökülen suyla yanma, yere konulan tüplerin ateşinden ve üzerindeki şeylerin devrilmesiyle oluşan yanmalar, mumlar ve kızgın yağların dökülmesiyle oluşan vakalar. Görüntüler hiç iç açıcı değil. Çocuklar ve aile için hem görünüş olarak hem de psikolojik olarak çok travmatik bir durum. Çocukların yanma olayını yaşadığı döneme göre unutamamaları da söz konusu ki kalan izler de hatırlatır sürekli.

Bizim devreye girdiğimiz nokta o yanık izlerini yok etmek için tedavi etmek. Örneğin yanık sonucunda parmakları birbirine yapıştı ve kullanamaz hale geldi ve çocuk okula gidemiyor, yazı yazamıyor, eldiven giyemiyor ya da yetişkin hasta işini yapamıyor… Biz de hastayla beraber karar verip onu sosyal hayata ve meslek-okul hayatına kavuşturuyoruz. Yaşadığı o travmayı unutmasına yardımcı olmuş oluyoruz.

Hayati müdahaleler

Yanma anından sonra yapılacak 3 müdahale: derinin üzerinde kıyafet varsa direkt onu çıkarmak, kesintisiz 10 dakika mümkün olduğu kadar soğuk suyun içinde tutarak yıkamak, hava alan hafif bir bezle sarmak. Ondan sonra da hemen hastaneye gitmeli.

Eskiden diş macunu ya da yoğurt sürerlerdi yanan yere. Kesinlikle böyle bir şey yapmasınlar. Direkt soğuk suda yıkadıktan sonra ince bir tülbentle, sıkmayacak şekilde çok hafif bir şekilde sarmalılar ve hemen hastaneye gitmeliler. Eğer hastane çok uzaktaysa gidene kadar ağrı kesici kullanılmasını tavsiye ediyorum. Çünkü ağrı kesici yaraya enfeksiyon yapabilecek bir şey değil. Aynı zamanda en azından çocuğun ağrısını biraz dindirdiği için ağlamasını da durdurur. Ağrı kesici olarak çocuklara uygun şurup ya da fitiller kullanılabilir. Bunların dışında kesinlikle hiçbir şey yapılmamasını öneriyorum.

Yanık dereceleri

Deri su topladığında kesinlikle patlatmayın, içindeki su çok faydalı

1. derece yanıklarda yapılacak tek şey o bölgeyi nemlendirmek. Bu yanıklar güneşlenirken oluşan yanıklardır.

2. derece yanıklarda yani yanma cildin bir katman daha altına geçtiği zaman, deride su toplaması olduğunda dikkat etmelisiniz. Kesinlikle onları patlatmamalısınız. Derinin içindeki o su aslında vücudun kendi içinde bol proteini olan suyudur ve zaten zamanla iner. Ağrılı ya da acılı olabilir. Bunun tedavisi daha çok ağrı kesicili anti-bakteriyeller sürmek ve yanan bölgeyi korumaktır.

3. derece yanıklar en kötüsü. Bu tür durumlar, yanmanın derinin yağ tabakasının altına hatta kaslara kadar ulaştığı durumlardır. Tedavisi hastanede uzun süre yapılır. Yanığın kapatılması bakılması zorlu işlemlerdir. Hasta yatırılarak tedavi edilir. Çünkü bu hastalar çok ağrı çekerler ve ancak anestezi altında yıkanıp temizlenebilirler.

Estetik yapılabilen durumlar

Çocuğun eline kaynar su döküldü ve hemen doktora gitmediniz. Bu durumda parmaklar su toplar, şişer ve birbirine yapışabilir. Biz burada iki parmağı birbirinden ayırıyoruz. Parmakları ayırıp yanan bölge dışındaki deri yeterse birbirine tutturarak parmakları eski haline getirebiliyoruz. Deri yetmezse ki çoğu zaman yetmez ya da sadece bir tarafa yetebilir, o zaman deri nakilleri yaparak sorunu çözüyoruz.

Kafa derisi yanıklarında da çeşitli uygulamalarımız mevcut. Kaynar su kafa derisini etkiler ama saç köklerini zedelemeyebilir. Ancak kızgın yağ yanıkları olduğunda saç köklerini de yakacağından ağır tahribatlara sebep olur ve o bölgede saç çıkmaz. Bu durumlarda yanan bölgeyi kesip deriyi birleştirebiliyoruz. Ancak burada da deri yetmezse derinin altına küçük balonlar koyuyoruz. Belli aralıklarla bu balonları şişirip oradaki derinin esnemesini sağlıyoruz. Böylece sağlam derileri birbirine dikerek saçsız bölgeyi ortadan kaldırmış oluyoruz.

Yanıklarda diğer bir kötü sonuçsa duyu organlarının yanmasıdır. Göz kapağının yanması durumunda gözde batma, yanma hatta görme bozuklukları gibi sorunlar ortaya çıkabiliyor. Burnun yanması, kulağın yanması gibi durumlarda da ciddi problemler yaşanıyor. Bunun bir de görünüşünden dolayı yaşanan psikolojik etkileri var. Biz de onları mümkün olan en iyi duruma getirip hem sağlıklı olmalarını hem de sosyal hayatta kendini daha rahat hissetmelerini sağlıyoruz.

Tedavide çocuğu ikna edebilmek çok önemli

cocuklarda-yanikYanık durumlarında tedavi, yanığın çeşidine ve ailelerin tedaviye getirme dönemine göre değişiyor. Kendi adıma yanık merkezindeki tedavisi ile birlikte plastik cerraha aynı anda gitmelerini tavsiye ediyorum. Biz plastik cerrahlar olarak ne kadar erken görürsek yanan bölgeye müdahalemiz için o kadar sağlıklı ve iyi çözümler üretebiliyoruz. Mesela parmak yanıklarında birbirine yapışmasını engelleyecek önlemler alabiliyoruz. Ayrıca çocuklar yaşadıkları travma sonrasında onun estetik tedavisi için tekrar ameliyat olduğunda bir travma daha yaşıyor. Onu mümkün olduğu kadar kısa sürede ederek iki tedaviyi aynı anda yapmak en iyisi. Onların bir birey olduğunu unutmadan, fikirlerini alarak tedaviye başlamak en sağlıklısı.

Yanık için bu anlamda bir tedavi yaşı yoktur. Eğer o yara sizi rahatsız etmiyorsa bir plastik cerraha gitmeye gerek duymayabilirsiniz. Ancak çocukta ağır bir tahribat yaratmışsa ve ileriki hayatında sağlık açısından da ona engel olacaksa onu ikna edebilmenin yolları aranmalı. Öncelikle sağlık açısından sonra da estetik açıdan ne yapılabilir araştırmalı ve doktorla beraber yol alınmalı. Hatta bu tür durumlarda mümkünse eğer ve yanma olayı çocuğu çok etkilemişse psikolojik destek almalarını da tavsiye ederim.

Çocukları yanık izleriyle asla güneşe çıkarmayın

Çocukların, yetişkinlerin de tabi, yanıktan sonra kesinlikle ve kesinlikle yanık izleriyle güneşe çıkmamaları lazım. Çünkü yanan bölgede, cilde renk veren pigmentler öldüğü için orası çok çabuk koyulaşır ve iz bırakır. O izler de çok uzun seneler boyunca geçmez ya da hiçbir zaman geçmeyebilirler.

ev-kazalariÇocuğun eli sıcak bir nesneye yapıştıysa…

Çocuğun eli sıcak bir nesneye yapıştıysa yine soğuk suya tutulması gerekiyor acilen. Eğer nesneyle eli ayırmıyorsanız hiç zorlamadan hastaneye gidilmesi gerekiyor. Bu tür durumlarda asla ayırmaya çalışmayın. Eğer taşınmaz bir nesneyse hemen 112 Acil’i arayın. Yoksa geri dönülemez bir durum yaşanabilir.

Yanan kıyafet nasıl çıkartılmalı

Önemli olan çok hızlı bir şekilde ve zarar vermeden, acı çektirmeden çıkartmak. Yanan bölge çok genişse kıyafeti keserek çıkartmanızı öneririm.

Son olarak şunu da eklemek isterim çok nadir de olsa bazı cilt tümörleri yanık bazında gelişebiliyor. Yanan bölge tekrar yanarsa, güneşe fazla maruz kalırsa bu tip durumlarla karşılaşabiliyoruz. Çünkü yanıkla oradaki canlı hücre sayısında azalma oluyor ve tekrar meydana gelen tahribatla cilt kanseri oluşabiliyor. Bu nedenle ne kadar erken müdahale edilirse bu tip risklerin ortaya çıkmasını engellememiz o kadar mümkün oluyor.”

Kaynak : http://hayat.sozcu.com.tr/yanik-tedavisi-24133/