Gözleri yuvalarından fırlatan problem !

Tiroid hastalıklarının en sık izlenen ilave bulgusu gözde ileri doğru çıkma, yani fırlama. Sorun erken dönemde bazı tedbirlerin alınması ve kortizon tedavisiyle düzelebiliyor, geç dönemde ise gözün yine içeri alınması için ameliyat gerekiyor..

Tiroit, vücudun metabolizma ayarını yapan en mühim endokrin (kana hormon salgılayan) bezlerden biri. Tiroit bezinin 3 ana hastalığı mevcut: En sık görüleni tiroit bezinin büyümesi yani kamu arasındaki adıyla guatr hastalığı, tiroit iltihaplanması ve tiroit kanseri.

Türkiye’deki her 100 kişiden 30’u guatr hastalığı riski altında. Her 100 kişiden 60’ında ise, başlangıç halinde guatr hastalığı mevcut. Cinsiyet oranı kadınların aleyhine, guatr hastası kadınlar erkeklerden 5 kat fazla.

TİROİT HASTALIKLARI GÖZ FIRLAKLIĞINA SEBEP OLUYOR

Tiroid rahatsızlığının en sık izlenen ilave bulgusu gözde ileri doğru çıkma, yani fırlama.Estetik, Plastik ve Rekonstrüktif Cerrahi Uzmanı Op. Dr. Evrim Uçkunkaya, gözde çıkıklık, çift görme ve körlüğe kadar gidebilen guatra bağlı göz tutulumunun tiroidoftalmopati (Gravesoftalmopati) olarak tanımlandığını diyor.

Daha çok tiroid hastalıklarında ortaya çıkan göz fırlaklığı, hastanın yüzüne asık bir manzara veriyor. Yüzde hayret etmiş, sinirlenmiş ifadesi oluşturan fırlak göz görüntüsü, estetik açıdan rahatsız ediyor, sosyal yaşamı menfi etkiliyor.

Dr. Uçkunkaya’nın verdiği bilgilere göre, tiroid bezinin fazla çalışması (zehirli guatr), daha nadiren tiroid bezinin az çalışması (hipotiroidi) veya Haşimato tiroiditi nedeniyle göz tutulumu olabiliyor. Üst göz kapağında açılma, göz çıkıklığı (ekzoftalmus), çift görme, göz siniri tutulumu ve körlük izlenebiliyor.

KİMLER RİSK ALTINDA?

Tiroid hastalıklarının her yaştan kadın ve erkekte görülebildiğini aktaran Dr. Uçkunkaya, “Ancak gebelik, doğum ve hormon dengelerinin sık sık değişmesi nedenleri ile kadınlarda daha yaygındır. Bazı bölgeler ve yörelerde daha sık görülebilir. Örneğin; Doğu Karadeniz ve İç Anadolu’da daha sıktır. Sularında kireç oranı yüksek olan yerleşim bölgelerinde risk artar” söylüyor.

GÖZ FIRLAKLIĞI NASIL TEDAVİ EDİLİR?

Gözlerde tiroide bağlı oluşan bulgulara karşı uyanık olmak ve erken tedavi uygulamakla gözün ileri doğru çıkmasının engellenebildiğini dile getiren Dr. Uçkunkaya, tedavide izlenen yolu şöyle anlatıyor: “Erken dönemde tiroid testlerinin düzeltilmesi, sigaranın bırakılması ve yalın göz damlaları önerilirken, ağırbaşlı olgularda kortizon tedavisi gerekebilir. Geç dönemde gözün ileri doğru çıkması engellenemez ise gözün yine içeri alınması için transpalpebral dekompresyon cerrahisi uygulanır. Geç dönemde verilen kortizon gözü yerine oturtmakta faydasız olur.”

Dr. Evrim Uçkunkaya

Dr. Uçkunkaya, umumi anestezi altında yapılan, göz yapısındaki artmış yağ dokusunun alınmasını içeren transpalpebral dekompresyon cerrahisi hakkında, “Bu işlemler bittiğinde, öne doğru itilmiş olan göz küresi yine geriye gelecektir ve daha tabii bir görünüme kavuşacaktır” değerlendirmesinde bulunuyor.

GÖZÜN EN ZOR AMELİYATLARINDAN BİRİ

transpalpebral dekompresyon cerrahisinin  uzun süren ve gözün en güç ameliyatlarından biri olduğunu dile getiren Estetik, Plastik ve Rekonstrüktif Cerrahi Uzmanı Op. Dr. Evrim Uçkunkaya, genellikle iki gözün aynı anda ameliyat edilmediğini diyor ve sözlerini şöyle tamamlıyor: “Ancak her iki gözde çok ağırbaşlı şikayetler mevcut ve bunun için beklemeye vakit yoksa şartlar tıbbi anlamda zorlanır. Bunun dışında gözlerin 3-4 gün fasıla ile ameliyat edilmesi uygundur. Yaklaşık 1 hafta hastanede yatış süresi öngörülür. Gözdeki şişliklerin 15 gün ve dikişlerin 1 hafta sonra alınacağı planlanırsa yaklaşık 20-25 gün hasta evinde istirahat eder.”

Kaynak : http://www.aktifmedya.com/saglik/gozleri-yuvalarindan-firlatan-problem-h452821.html-h452821.html